Що спільного у Toyota і Трансбалктермінала? А які Образи малює ваша уява, коли ви чуєте 5S? Якщо компактну модель iPhone, то ви точно не співробітник термінала 🙂 Адже тут про систему бережливого виробництва знають все і всі.
Про життя в стилі Lean, сігми, значення п’яти латинських S та інші невідомі читайте в нашому огляді.
Переймати досвід кращих, щоб бути найкращими
Сьогодні одним з найбільш ефективних підходів до управління виробничими активами та організації робочих процесів є Lean або «бережливе виробництво». Вперше цей підхід був запроваджений на заводах Toyota у післявоєнній Японії як механізм управління якістю виробництва автомобілів.
Повноцінний перехід на бережливе виробництво починається з системи 5S. Це п’ять поступових кроків підприємства до створення ефективних робочих місць. По суті, кожен S-крок наближає оптимізацію виробничих процесів, зниження втрат, підвищення продуктивності праці завдяки раціональній організації наявних площ та ефективному використанню робочих зон.
Наталія Кульчицька, Керівник департаменту персоналу:
«Для нашої компанії пріоритетним є формування ефективно організованих, максимально безпечних та комфортних робочих місць. Ми переконані, що раціональне використання середовища – це основа ефективної роботи. Система 5S допомагає не лише позбутися зайвого, а й зробити щоденні виробничі процеси простішими та більш зрозумілими завдяки наявності візуальних «підказок». Особиста залученість кожного співробітника до впровадження змін є одним з вагомих факторів досягнення спільної високої продуктивності».
Ефективна організація робочого простору – основа вдосконалень
Під таким гаслом у квітні 2019 року стартувало впровадження 5S на Трансбалктерміналі. Проект розпочався із навчання, яке проводила Марина Баглай, менеджер з організаційного розвитку, експерт Yellow Belt Lean Six Sigma. До дводенного експрес-курсу ознайомлення з ключовими основами системи долучилося більше 40% персоналу ТБТ: від адміністрації до апаратників оброблення зерна та слюсарів. Із найактивніших співробітників було сформовано команду лідерів змін, які очолили команди за напрямками та ініціювали проекти 5S. Одразу після закінчення теоретичної частини проекту співробітники Трансбалктермінала почали змінювати свої підходи до роботи на практиці.
За словами Марини Баглай, перед запуском проекту підприємство умовно розділили на ділянки, визначивши пріоритетність змін на кожній з них. Завдяки цьому першочергово вдалося сфокусувати увагу на ділянках з найвищим пріоритетом і поступово розширювати дію проекту на увесь термінал.
Перший S-крок ТБТ – сортування
Інтеграція ТБТ розпочалася з кампанії «червоних міток» – інструменту візуалізації зайвих предметів та об’єктів. Такий підхід швидко вивільнив робочий простір від зайвих речей: співробітники позбулися їх або передали у користування іншим підрозділам. Це допомогло максимально ефективно розподілити наявні ресурси на кожному з етапів виробничого процесу. У перспективі вивільнення робочого простору від зайвих предметів дозволить оперативно виявляти неліквідні активи, не чекаючи планової інвентаризації, та оптимізувати складські запаси, вивільняючи оборотний капітал.
Другий S-крок ТБТ – самоорганізація
За проектом головного інженера Трансбалктермінала Родіона Шевчика на ділянці «Ремонтна майстерня» було розпочато комплексну реконструкцію.
«Раніше на місці майстерні у нас був просто великий цех з високою стелею без жодних перегородок чи окремих функціональних зон. Однак у рамках проекту ми розділили приміщення на два поверхи. Також відділили кілька функціональних зон і максимально зручно їх укомплектували. Зокрема, у нас з’явилася окрема кімната для прийому їжі, кімната для інструментів та матеріалів, на часі – облаштування кабінету для механіків, а також конструювання лінії для передачі габаритних матеріалів між новоствореними поверхами. Зараз проект перебуває фактично на фінішній прямій», – розповідає Родіон Шевчик, Головний інженер ТБТ.
«Ми цілком поділяємо принципи UNIC і пишаємось тим, що приєдналися до цієї організації. Це – відмінна платформа для просування ідеї відповідального бізнесу та впровадження стандартів доброчесності, задекларованих світовими практиками. Беручи активну участь в діяльності та популяризації принципів Мережі, бізнес отримує низку переваг: поліпшується ділова репутація, зростає конкурентоздатність, покращується якісний рівень відносин з партнерами, підтверджуються високі стандарти підприємницької діяльності. Ми прагнемо бути кращими у своїй справі, тому вступ до UNIC розглядаємо не як данину моді чи звичайну формальність, а як унікальну можливість вдосконалити свою діяльність в рамках добропорядності і чесності», – коментує Олена Дубовська.
Незважаючи на позитивні результати аудиту і тенденцію до зниження кількості зловживань у минулому маркетинговому році, в Кернел продовжують контролювати відносини як всередині Компанії, так і з контрагентами на предмет потенційних корупційних ризиків. Будь-який успіх – у системності.
Зміни, що відбулися, спрямовані на підвищення комфорту та безпеки праці, прискорення проведення ремонтних робіт та мінімізацію втрат, пов’язаних із зайвими рухами, пересуваннями, пошуком чи нестачею необхідних інструментів, дрібних запчастин тощо.
Наступною ділянкою змін став «Склад товарно-матеріальних цінностей». Не секрет, що на терміналі кожен квадратний метрна вагу золота, тому територію складу (і підприємства в цілому) звільнили від накопичених роками та не придатних до подальшого використання ТМЦ і обладнання. Вивільнений простір розділили на зони відповідальності за виробничими підрозділами: зона головного енергетика, зона головного механіка, зона адміністративно-господарської діяльності. В майбутньому робоче місце комірника ТБТ також буде розміщуватися безпосередньо на складі, що дозволить пришвидшити процес прийому/видачі товарно-матеріальних цінностей.
Далі – більше. Для підтримки безперебійного потоку виробничого процесу по території Трансбалктермінала виконана розмітка. Цей крок дозволив спрямувати виробничий процес у єдиновірному напрямку, а також підвищити рівень безпеки співробітників, зокрема, підчас руху габаритного вантажного транспорту.
Для зниження втрат у щоденних виробничих процесах кожна зміна ТБТ отримала свій контейнер виробничого інвентарю. В ньому співробітники розмістили оптимальний набір необхідних інструментів для забезпечення безперервного та оперативного розвантаження вагонів. Додатково візуалізували місця для виробничих відходів та залізничних пломб.
Третій S-крок ТБТ– систематичне прибирання
Задля підтримки досягнутого результату між виробничими операціями по всіх ділянках термінала проводиться систематичне прибирання. Санітарія робочих зон унеможливлює накопичення зернового пилу та підтримує на належному рівні як харчову безпеку продукції, так і безпеку праці співробітників ТБТ. Також чистота виключає один із факторів ризику пожежної небезпеки в умовах роботи термінала – утворення вибухонебезпечних пилоповітряних сумішей. З технічної точки зору, прибирання є першим кроком до своєчасного обслуговування та ремонту, оскільки на доглянутому обладнанні одразу видно будь-які відхилення в роботі. Виявивши проблеми техніки на ранніх стадіях можна своєчасно провести технічне обслуговування і, відповідно, зберегти експлуатаційні характеристики устаткування на довший період.
Юрій Кізлевич, Директор Трансбалктермінала
«Акумулювати наявні ресурси, щоб максимізувати ефективність і мінімізувати втрати – пріоритетне завдання будь-якого підприємства. Тому ідея впровадження системи 5S у нас на терміналі була сприйнята з особливою зацікавленістю. Для початку систематизували процеси в голові під час навчання, а потім переключилися на наведення порядку на виробництві. Проект розрахований на довгострокову перспективу, але вже багато змін видно неозброєним оком. Наразі по всій території ТБТ здійснено розмітку, що відділяє безпечні зони для пересування співробітників та позначає рух технологічного транспорту. Всі приміщення поетапно переобладнуються для підвищення функціональності робочого простору. Впровадження 5S-проекту допомогло відкрити приховані можливості і продовжує вчити нас, як використовувати їх помаксимуму».
Четвертий S-крок – стандартизація
Після завершення самоорганізації запланована розробка стандартів робочих місць на основі досягнутих результатів на попередніх трьох S. Завдяки стандартам достатньо лише окинути оком навколишню робочу зону і одразу будуть очевидні відхилення. Крім того, стандарти допоможуть закріпити найкращий досвід та стануть щоденними «помічниками» співробітникам у їхній щоденній роботі.
П’ятий S-крок – самовдосконалення
Як казав великий класик, досконалості немає меж. Важливо підтримувати досягнуті результати та бачити нові можливості. Саме в цьому і полягатиме п’ятий крок у методології 5S. Завдяки системі 5S Трансбалктермінал заклав міцний фундамент для подальших вдосконалень. Раціональний підхід до організації виробничих площ, ефективне використання кожного квадратного метра, ліквідація зайвого і налагодження логістичних процесів на підприємстві дозволяє з максимальною швидкістю вносити необхідні зміни в робочі процеси. Така гнучкість для термінала вкрай важлива, адже допомагає миттєво реагувати на запити партнерів, випереджати на кілька кроків конкурентів та повсякчас бути готовими до змін на аграрному ринку.
5S – не кінцева точка, а лише початок великого щоденного шляху до Lean. Далі буде 🙂