З початком повномасштабного вторгнення, блокади морських портів і втрати роками напрацьованих ланцюгів постачання команді Департаменту логістики Kernel довелося знаходити нові рішення та розбудовувати альтернативні шляхи експорту продовольства з України. Попри складнощі, виклики часу та невизначеність колегам вдалося досягти ефективних результатів. Одним із пріоритетних напрямків подолання логістичної кризи став розвиток потужностей залізничних перевезень.
Контейнери та платформи
В умовах нестабільної роботи «зернового коридору» та воєнної невизначеності Kernel взяв курс на переорієнтацію експорту на європейський ринок. Проте такий класичний рухомий склад, як вагони-зерновози, в Європі є в дуже малих кількостях. Це унеможливлює виконання планів перевезень з використанням виключно вагонів-зерновозів чи цистерн для олії.
Тож компанія прийняла стратегічне рішення придбати 400 танк-контейнерів для перевезення олії. Крім того, був підписаний довгостроковий контракт з польськими партнерами про виготовлення 2000 залізничних контейнерів з комплексом послуг з перевезення. Наразі Kernel має в оперуванні 1440 контейнерів від польських партнерів, а також 100, побудованих українським Дослідно-механічним заводом «Карпати».
Оскільки контейнери потрібно перевозити на платформах, компанія побудувала під свої контейнери платформи, а також заключила довгострокові контракти з будівництва платформ з польськими та українськими виробниками.
Наразі більшість контейнерів задіяні для внутрішніх перевезень: у грудні 2022 року вдалося досягти показників 52 тис. тонн зернових для експорту через порт, план на січень та лютий 2023 року – 70 та 80-85 тис. тонн відповідно.
Придбання та будівництво танк-контейнерів та платформ для них – це рішення для диверсифікації та доступності рухомого складу для перевезення власних об’ємів як по Україні, так і до Європи. Наявність контейнерів додає компанії гнучкості, стійкості та швидкості перевезень у напрямку європейських коридорів. Можна переставляти контейнери з широких платформ на вузькі та їхати до портів Німеччини, Прибалтики і Нідерландів. Адже всюди в Європі є розвинена інфраструктура для контейнерних відправлень.
Хоч зараз і використовуємо контейнери в Україні, проте ми завжди можемо швидко розгорнути їх в бік Європи. Тож головне, що ми маємо цей альтернативний план Б у разі зміни обставин.
Стратегічне партнерство з Deutsche Bahn
Максимально ефективно використати можливості залізничного транспорту можна за умови надійного партнера та наявності в нього рухомого складу. До початку повномасштабного вторгнення Kernel співпрацював з Укрзалізницею та Deutsche Bahn щодо розвитку українського залізничного транспорту. Оскільки Deutsche Bahn – найбільший залізничний оператор центральної Європи, компанія звернулася за наданням послуг з перевезення. Довготривалі переговори завершилися підписанням контракту. І вже у серпні вагони-зерновози та контейнери Deutsche Bahn заїжджали по вузькоколійці на один з елеваторів Kernel. Унікальність співпраці полягала в тому, що на той момент жодна інша компанія-власник європейського рухомого складу не хотіла рухатися територією України через високі ризики.
Співпраця з Deutsche Bahn дозволила отримати доступ до дефіцитних європейських зерновозів та доставляти вантажі до німецьких портів. Kernel по черзі оперував трьома рухомими складами зерновозів і двома – контейнерів. Це допомогло експортувати продукцію з портів Німеччини за вигіднішими цінами, ніж з портів Польщі.
На передовій експорту
Ще одна частина команди Департаменту, робота якої була надзвичайно відповідальною та затребуваною у перші місяці війни – це експедитори Kernel. У період невизначеності, коли ще не працював «зерновий коридор», наші фахівці опинилися на передовій з експорту до європейських портів. Це була одна з найважливіших ланок операційної діяльності бізнесу.
Основне завдання експедиторів – організація відвантаження зернових з елеваторів. Якщо оперування вагонами ще можна робити віддалено, то відвантаження на елеваторі вимагає безпосередньої присутності людини для оформлення документів та супроводження цього процесу.
Експедитори в основному знаходяться у великих містах, а не на елеваторах, й покривають певний регіон. За добу їхній маршрут може сягати 400-500 км. Тож у найскладніший період вони стикнулися з комплексом завдань. Потрібно було виїжджати одразу після закінчення комендантської години о 5-6 ранку й встигнути повернутися. Додайте до цього черги на блок-постах, повітряні тривоги… Іноді дорога в одну сторону до елеватора займала майже день і доводилося ночувати в іншому місті. Траплялися випадки, коли в дорозі закінчувалося паливо, а на заправках його не було. Вдавалося домовитися з заправками про певний об’єм, але найбільше виручали колеги з Агробізнесу – допомагали з дизельним паливом.
Ще один виклик – це оформлення документів. Адже для експорту через порти замитнення вантажу, ветеринарні та фітосанітарні сертифікати компанія робила централізовано на один транспортний засіб, тобто на судно. За відсутності морських відвантажень документи потрібно було оформлювати окремо на кожний вагон. Тож документообігу стало в рази більше. Експедитори домовлялися про черги навантаження на елеваторах, брали зразки та відвозили до лабораторії, щоб отримати необхідні сертифікати, робили оформлення вантажу і координували весь процес відвантаження на місцях.
За таких умов експедиторів критично не вистачало, тому щоб терміново налагодити процес, частину співробітників із відділу закупівель підпорядкували під керівництво Дмитра Вовка у підрозділ експедирування. Там вони пройшли навчання та швидко взялися до роботи. Крім того, вдалося розширити розташування в регіонах, а отже, зменшити шляхи до елеваторів. Якщо на початку експедитори їздили по 200-250 км в один бік, то зараз в межах 100-150 км.
Відкриття морського зернового коридору сприяло зменшенню об’ємів вантажів через кордони залізницею. Наразі вони збалансовані: основні прямують у порти, а частина – до Європи.
Попереду ще багато викликів та завдань, проте, маючи спільну мету та націленість на результат, можна здолати всі труднощі. Це вкотре довела команда Департаменту логістики Kernel!
Kernel – другий оператор після Укрзалізниці за кількістю вагонів-зерновозів. До 24 лютого 2022 р. наш парк налічував 3443 вагони, тому навіть після закриття портів мінімальний експорт продовжувався. У період повної зупинки морських перевезень команда Департаменту випробувала усі можливі шляхи та варіанти залізничних перевезень зернових та олії, щоб знайти найбільш дієві рішення. Деякі із започаткованих проєктів не лише працюють на вимогу часу, а й мають перспективу розвитку у післявоєнному майбутньому.
Хочу подякувати всій команді департаменту, адже завдяки вашій злагодженій роботі з відкриттям «зернового коридору» нам вдалося поступово вийти на темпи власних відвантажень у порту Чорноморська на рівні довоєнного періоду – 400 тис. тонн зерна та 100 тис. тонн олії щомісяця.